2022. január 26, szerda - Vanda

2020. Július 19. 08:41, vasárnap | Belföld
Forrás: mti

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését: a föld kockákból épül fel!

Magyar és amerikai kutatók igazolták Platón több ezer éves feltevését, miszerint a föld kockákból épül fel - közölte az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat szombaton az MTI-vel.

A közlemény szerint Platón, az egyik legnagyobb ókori görög filozófus kései munkáiban úgy vélte, a világmindenséget alkotó négy elem - a föld, a víz, a tűz és a levegő - mindegyike szabályos testekből épül fel, ezek közül a föld hexaéderekből, vagyis kockákból.

A három magyar és egy amerikai tudósból álló kutatócsoport igazolta, hogy ha véletlenszerűen választott síkokkal kellően sokszor vágunk ketté egy testet, akkor a folyamat eredményeként keletkező testek (poliéderek) lapjainak, csúcsainak és éleinek átlaga rendre 6-hoz, 8-hoz és 12-höz tart, vagyis az "átlagos alakzat" egy kocka lesz.

A csoport nagy léptékű számítógépes kísérletekkel megvizsgálta a kőzetekben a természetes aprózódást előidéző feszültségmezőket, és igazolta, hogy a természetben előforduló, töredezést okozó leggyakoribb feszültségmezők a testeket kettérepesztik, és ezáltal átlagos értelemben kockákat hoznak létre.

Így tehát a Földön (és más égitesteken) fellelhető töredezett sziklák és kövek geometriai átlaga maga a kocka - tették hozzá.

Domokos Gábor alkalmazott matematikus, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat egyetemi kutatócsoportjaihoz tartozó MTA-BME Morfodinamika Kutatócsoport vezetője, Kun Ferenc (Debreceni Egyetem) és Török János (BME) elméleti fizikusok, valamint az amerikai Pennsylvania Egyetem kutatóprofesszora, Douglas Jerolmack geofizikus közel négyéves kutatómunkájuk eredményét a világ legkiemelkedőbb tudományos folyóiratai között számon tartott PNAS - amely az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia (National Academy of Sciences) lapja - pénteken publikálta.

Megjegyezték, hogy a kutatás eredményeként Domokos Gábor és társa, Várkonyi Péter másik munkája, a Gömböc most természettudományos értelemben is a helyére került. A Gömböc már a bemutatásakor tudományos szenzáció volt, mivel ez a találmány az első olyan ismert homogén test, amelynek egy stabil és egy instabil, azaz összesen két egyensúlyi pontja van, és bárhogy tesszük le, mindig a stabil egyensúlyi pontjába tér vissza.

A Gömböc tehát az alakfejlődési folyamatok láthatatlan végállomása, míg a most záruló kutatás szerint a kocka a - szintén láthatatlan - kezdete ugyanezen folyamatoknak.

Címkék: föld, platón

2022. Január 25. 18:02, kedd | Belföld

Vádat emeltek egy drog hatása alatt vezető 16 évessel szemben

Vádat emeltek egy 16 éves fiúval szemben, aki évek óta vezet személygépkocsit vezetői engedély nélkül, egyik utolsó ellenőrzése során pedig kiderült, kábítószert is fogyasztott, mielőtt a volán mögé ült

2022. Január 25. 16:01, kedd | Belföld

Tavaly a negyedik negyedévben 1441 forint volt a fizikai dolgozók átlagos órabére

A fizikai munkát végző szak- és betanított munkások átlagos bruttó órabére 1441 forint volt tavaly a negyedik negyedévben, ez 9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakában mért 1322 forinthoz képest

2022. Január 25. 14:02, kedd | Belföld

Online ügyintézést vezettek be a pénzügyi békéltetőnél

Januártól ügyfélkapus azonosítással egyszerűen, vírusbiztosan adhatják be az ügyfelek kérelmeiket a Magyar Nemzeti Bankon (MNB) belül működő Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT).

2022. Január 25. 10:06, kedd | Belföld

Karácsonyfa miatt tűz ütött ki egy zalaegerszegi társasházban

Kigyulladt egy karácsonyfa hétfőn késő este egy társasházi lakásban Zalaegerszegen, az épület lakóinak egy részét kimenekítették a tűzoltók - közölte a Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel.