Hírek
2011. Március 04. 05:01, péntek | Helyi
BICSKE Az oktatási szegregáció meghatározásai
A szegregáció szociológiai fogalma.
Az oktatási szegregáció típusai a mai Magyarországon
Az oktatási szegregáció kérdései
Az országgyűlési biztos 2003. évi munkájáról 2004. május 19-én számolt
be az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságának. A
meghallgatáson felmerült annak az igénye, hogy a szegregáció szociológiai,
jogi fogalmát közelebbről meghatározzuk; magyarországi
megnyilvánulásairól beszámoljunk; és a már megtett és szükségesnek tartott
intézkedéseket bemutassuk.
I.
A szegregáció szociológiai fogalma
A szegregáció fogalmát a hazai szakirodalom leggyakrabban a területi
elhelyezkedéssel, lakhatással és az ebből következő intézményi –
Magyarországon jellemzően az oktatás területén jelentkező –
elkülönüléssel/elkülönítéssel kapcsolatban használja.
Szegregációnak nevezzük azt a jelenséget, amikor egy-egy településen belül
a különböző társadalmi rétegek, etnikai csoportok stb. lakóhelye erősen
elkülönül egymástól. A szegregáció együtt jár a jövedelmi viszonyok és a
települési infrastruktúra lényeges egyenlőtlenségeivel.1
Magyarországon a lakóhelyi szegregáció térségek, települések között és
településeken belül is megjelenik. A lakóhelyi elkülönültség megmutatkozik
egyrészről a városok slumosodó kerületeiben, leromló negyedeiben,
másrészről az ország szegényebb régióiban kialakult aprófalvas települési
zárványokban.
Budapest városszerkezetét vizsgálva is arra a következtetésre juthatunk,
hogy az egyes kerületeket összehasonlítva, és a kerületeken belül egyaránt
lényeges különbség van a lakhatási feltételek között.
Az 1945 utáni hazai társadalomfejlődés egyik legnehezebben korrigálható
torzulása az évszázados települési egyenlőtlenségek szélsőséges
felerősödése volt.2 Az elszegényedő aprófalvas elkülönülés kialakulásában
szerepet játszik az egyre súlyosabb problémát jelentő munkanélküliség, az
1 Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába, Osiris kiadó, 1997. 194. o.
2 Szalai Júlia: A társadalmi kirekesztődés egyes kérdési az ezredforduló Magyarországán. (Előadás
a Magyarország társadalmi helyzete, kulcsfontosságú kihívások a társadalmi kirekesztőséd elleni
harcban c. témához az Európai Unió Bizottsága és az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium égisze alatt szervezett Magyar Nemzeti Szemináriumon a társadalmi
beilleszkedésről. 2002. július 18.)
- 2 -
infrastrukturális feltételek növekvő eltérése, a spontán migrációs
folyamatok, a jobb helyzetű társadalmi rétegek tömeges elvándorlása,
amely az aprófalvak társadalmi struktúráját, belső közösségi viszonyait
eltorzítja.
A települési egyenlőtlenség egy önmagát felerősítő folyamatot indít el. A
tehetősebb réteg migrációjával növekszik a hátrányos helyzetűek aránya az
adott lakóközösségben, amely a társadalmilag mobilabb állampolgárok
további elköltözését eredményezi.
Ez a folyamat Magyarországon jellemzően az etnikai alapú társadalmi
kirekesztéssel is összekapcsolódik. A spontán migráció felerősödéséhez a
többségi társadalom tudatos kirekesztő törekvései és a helyi
önkormányzatok intézkedései is hozzájárulnak.3
A roma lakosság jelentős része vidéken, gazdaságilag és infrastrukturálisan
elmaradottabb régiókban, szegregált lakókörülmények között él. 1971.
évben a cigány emberek kétharmada még telepen lakott. A 60-as 70-es
években telep-felszámolási program indult, ellentmondásos végrehajtása
azonban a szegregált lakóhelyek újratermelődéséhez vezetett. A 80-as évek
végétől a nagyipari ágazat összeomlása, a növekedő munkanélküliség a
romák lakóhelyi elkülönültségét tovább erősítette. Az 1990-es évekre a
roma népesség aránya jelentősen megnőtt az ország szegényebb régióinak
kisebb településein és a nagyvárosok leromlott kerületeiben. A kutatók
2003-ban újra az 1971-es elkülönítettségi arányokkal találkoztak. “A forma
más, mert telepek már csak kismértékben vannak, a szegregáció mértéke
azonban ma is ugyanakkora.”4
A migrációs folyamat demográfiai változásokat is okozott a településeken.
Az aprófalvas települési zárványokban általában az idősebb népesség
maradt, a megüresedett házakba nagy számban költöztek be roma családok.
Ennek a demográfiai és szegregációs folyamatnak az egyik következménye,
hogy a cigány általános iskolások 30 százaléka 1000 fő alatti lélekszámú
kisközségek iskoláiba jár, ahol átlagos arányuk meghaladja az 50 %-ot,
miközben a teljes népességnek csak a 6 %-a él ilyen településeken.5
II.
Az oktatási szegregáció típusai a mai Magyarországon
3 Havas Gábor, Kemény István, Liskó Ilona: Cigány gyerekek az általános iskolában,
Oktatáskutató Intézet Új Mandátum Könyvkiadó Bp. 2002. 62 o.
4 Kemény István- Jánky Béla: Települési és lakásviszonyok, Bezsélő 2004/4 sz.
5 Havas Gábor, Kemény István, Liskó Ilona: Cigány gyerekek az általános iskolában,
Oktatáskutató Intézet Új Mandátum Könyvkiadó Bp. 2002. 67.o.
Ezek érdekelhetnek még
2024. Április 24. 18:24, szerda | Belföld
IPOSZ konferencia a Digitalizációs Keretmegállapodás megvalósulásáról
Hévízen, az IPOSZ által szervezett konferencián az európai digitális átmenet és a Digitális Keretmegállapodás végrehajtásának fontossága került előtérbe.
2024. Április 24. 14:31, szerda | Belföld
Orbán Viktor: szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő
Budapest, 2024. április 24., szerda (MTI) - Az elmúlt 15 évben felépítettük a munkaalapú gazdaságot, és ma már mindenki tudja, hogy szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő
2024. Április 24. 14:30, szerda | Sport
Veszélyben a feljutás, a Győr azonnali hatállyal menesztette Kuznyecov Szergejt
A labdarúgó Merkantil Bank Ligában harmadik helyen álló ETO FC Győr azonnali hatállyal szerződést bontott Kuznyecov Szergej vezetőedzővel.
2024. Április 24. 14:29, szerda | Külföld
Kínában tárgyal Szijjártó Péter
A világ súlyos biztonsági kihívásokkal néz szembe, immár több mint két éve tombol az ukrajnai háború, ezért fontos lenne felerősíteni azok hangját, akik a mielőbbi béke pártján állnak