Városlista
2021. április 15, csütörtök - Tas, Anasztázia

Képek | Kultúra

40 éves lett Hello Kitty

2014-11-05 14:57:59

A japán „cukiság”, Hello Kitty globális jelképévé vált, nagy piros masnis, pár vonallal rajzolt pisze orrú cica 40. születésnapját rajongók tömegei ünneplik világszerte.
A rajzolt figurák körül kevés „él” ilyen sokáig, különösen nem Japánban, ahol a kivételesen erős képregénypiacon karakterek ezrei lesznek népszerűek és esnek a felejtés áldozatául rövid idő alatt. Hello Kitty figuráját 40 ével ezelőtt teremtette a virágzó „cukiságpiaci” termékekre szakosodott Sanrio cég. Azt mondják: igazi neve Kitty White, november elsején született egy londoni elővárosban. A dátumot Kitty első grafikusa, Simizu Juko születésnapja alapján választották.

A Sanrio úgy igyekszik az élvonalban tartani Kittyt, hogy figyelemmel kíséri a közösségi trendeket és a divatot, együttműködik más népszerű karakterekkel és divatmárkákkal. A cica alapvető megjelenése nem sokat változott az évtizedek során, minden más azonban folyamatosan – mondta Christine Yano amerikai antropológus, aki szerint Hello Kitty sikerében szerepet játszott, hogy nem maradt változatlan. Yano könyvet is írt az aranyosság nemzetközi jelképéről Pink globalizáció: Hello Kitty útja a Csendes-óceánon át címmel.

„Kitty mindig ugyanaz, és mégis mindig más, ettől lesz nagyon friss, nagyon új” – vélte az antropológus.
Kezdetben, az 1970-es években Hello Kitty leginkább a kislányoknak készült: a vele díszített papír- és írószer jellegzetes ajándék volt kisiskolás lányoknak. Amerikába 1976-ban jutott el, ezután debütált Európában és Ázsia többi részén.

Az 1980-as években már a felnőtteket igyekezett meghódítani: szakított tisztán gyermeki világával. Ruhái és háttere a telt piros-kék-sárgából pinkes-kékes árnyalatokra változtak. Harmadik, egyben jelenlegi grafikusa, Jamagucsi Juko lépett egy merészet, és megrajzolta a figurát a jellegzetes vastag fekete körvonalak nélkül. Hello Kitty képe mindennapi tárgyakat díszített: kézben fogható játékgépeket, személyi hívókat. Az 1990-es években születtek meg Helly Kitty első rajongóinak a gyerekei, a potenciális második nemzedék. A fiatal anyák kérésére megalkották a Kitty-bébit, a felnőtt „kittysták” számára laptop, hordozható karaokegép is készült.

A 2000-es években a világhírre törő japán rajzfilmkultúra segített, hogy Hello Kitty ne csak aranyos, hanem menő, „cool” is legyen. Különböző öltözködési ízlésű rajongókat célzott meg ekkor a Sanrio: 2008-ban Dior-kollekciót viselt a Vogue divatmagazinban, de együttműködött a Diesellel, a Reebokkal és más divat- és kozmetikai márkákkal is.

Napjainkban Hello Kitty mintegy 50 ezer árucikken szerepel a világ körülbelül 130 országában. Lady Gaga Hello Kitty-jelmezben lépett fel, a Kiss rockegyüttes tavaly olyan pólót dobott piacra, melyen Kitty a zenekar jellegzetes sminkjét és öltözékét viseli. Bangkokban és Dubajban Kitty-világú, fényűző wellnesshoteleket nyitottak, a taivani légitársaság 2011-ben Kitty-repülőt állított forgalomba a Tajpej–Szapporó vonalon. Az amerikai kutató szerint fényes jövő állhat még a cica előtt.

40 éves lett Hello Kitty
40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty 40 éves lett Hello Kitty