2021. november 28, vasárnap - Stefánia

2018. Május 30. 18:01, szerda | Külföld
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Új egzotikus elemi részecske létezését jósolták meg japán kutatók

Egy új típusú dibarion létezését jósolták meg japán kutatók a világ egyik legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépén, a K-komputeren végzett kvantum fénydinamikai összetett szimulációk alapján.

A Riken intézet szakemberei más egyetemek kutatóival együttműködve számították ki a hat kvarkból álló részecske, a dibarion egy új típusának létezését, amelyet diomegának neveztek el.

Az ilyen részecskék kialakulásának tanulmányozása segíti a tudósokat az elemi részecskék közötti kölcsönhatás megértésében olyan extrém környezetben, mint a neutroncsillagok belseje, vagy a korai univerzum pillanatai az ősrobbanás után.

A hadronok közé tartozó barionok - köztük a protonok és a neutronok - három kvarkból álló részecskék, töltésük az őket alkotó kvarkok "színétől" függ. A dibarion lényegében egy két barionból álló rendszer. Egyetlen ismert dibarion létezik a természetben, a deuteron, a deutérium vagy nehézhidrogén atommagja, amely egy-egy nagyon könnyen egymáshoz kötődő protont és egy neutront tartalmaz.

A tudósokat régóta foglakoztatja a kérdés, hogy létezhetnek-e más típusú dibarionok, de hiába kutattak utánuk, nem találtak ilyet.

A Physical Review Letters tudományos folyóiratban közzétett tanulmányában a kutatócsoport elméleti és számítógépes eszközöket használva jósolta meg a legfurcsább dibarion, a két omega-barionból álló részecske létezését, amelyek mindegyike három furcsa kvarkból áll. Ezért adták a diomega nevet neki. A kutatócsoport javasolt egy módszert is - nehézion-ütköztetéseket - ezen részekék kutatására.

"Hisszük, hogy ezeket a különleges részecskéket az Európában és Japánban tervezett nehézion-ütköztetésekkel létre lehet hozni, és nézünk elébe a kollégákkal való együttműködésnek, hogy kísérletekben felfedezzük az első dibarion-rendszert a deuteronon túl" - idézte Hacuda Tecuót, a Riken Intézet interdiszciplináris elméleti és matematika tudományok programjának kutatóját a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

2021. November 28. 14:09, vasárnap | Külföld

Németországban is felbukkant az omikron variáns

Németországban is felbukkant az omikron variáns, az új típusú koronavírus Dél-Afrikából indult változatát két ember szervezetében mutatták ki - jelentették be szombaton Münchenben.

2021. November 28. 12:00, vasárnap | Külföld

A fertőzöttek száma 261,2 millió, a halálos áldozatoké 5,19 millió a világon

A világon 261 266 072 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 5 194 517 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem vasárnap reggeli adatai szerint.

2021. November 28. 08:00, vasárnap | Külföld

Az európai állatkertek hím gorillákat akarnak leölni

Állatvédők tiltakoznak az ellen, hogy az Európai Állatkertek és Akváriumok Szövetsége felnőtt hím gorillákat tervez leölni. Az állatvédők szerint ezeket az egyedeket vissza kellene engedni a vadonba.

2021. November 28. 05:00, vasárnap | Külföld

Újabb európai országban mutatták ki az új dél-afrikai vírusvariánst

Két nagy-britanniai páciens szűrővizsgálatának leletében a koronavírus új, omikron nevű variánsát azonosították - közölte szombaton Sajid Javid brit egészségügyi miniszter.