2020. március 28, szombat - Gedeon, Johanna

2019. Október 02. 05:00, szerda | Külföld
Forrás: mti - Illusztráció: pixabay

Ősi fekete lyuk is lehet a kilencedik bolygó

Az arXiv.org honlapon bemutatott tanulmány szerint a Naprendszer titokzatos és máig felfedezetlen objektuma lehetséges, hogy nem is bolygó, hanem egy ősi (primordiális) fekete lyuk.

A kilencedik bolygó létének elmélete 2014 óta vált igazán népszerűvé a csillagászok körében, amikor először kezdtek komolyabban foglalkozni a témával. A tudósok a Kuiper-övben lévő objektumok csoportosulásai alapján kezdték gyanítani, hogy létezik a bolygó.

A Kuiper-öv a Naprendszer külső részén lévő törmelékgyűrű. Objektumai úgy csoportosulnak, hogy annak alapján feltételezhető, valami nagy dolog gravitációja vonzza őket.

A primordiális fekete lyukak (PBH) régi és viszonylag kicsi fekete lyukak, amelyek az ősrobbbanás után nem sokkal olvadtak össze. Úgy vélik, hogy az univerzum nagyon korai időszakában a sűrűség ingadozásának hatására alakultak ki. Az elméletek szerint a legkisebb tömegű PBH-k valószínűleg elpárologtak, a nagyobb tömegűek azonban még mindig léteznek, jelenleg is párolognak. Egyelőre nem sikerült ilyeneket közvetlenül megfigyelni.

Jakub Scholtz, a Durhami egyetem csillagásza és James Unwin, a chicagói Illinoisi Egyetem szakértője úgy vélik, hogy a primordiális fekete lyukak közelebb lehetnek a Földhöz az eddig véltnél. Tanulmányukban annak a lehetőségét tárták fel, hogy a titokzatos kilencedik bolygó - amelyről egyes elméletek úgy tartják, hogy a Nap körül 300-1000 csillagászati egységnyi távolságban kering - valójában egy régi és összetett fekete lyuk.

A tudósok két gravitációs anomália vizsgálatakor jutott erre a következtetésre - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

Címkék: űr, bolygó, fekete lyuk

2020. Március 28. 14:06, szombat | Külföld

A járvány választás elé állította az emberiséget Ferenc pápa szerint

Sötétséget és félelmet teremtő viharhoz hasonlította az új koronavírus-fertőzést Ferenc pápa a teljesen üres szent Péter téren mondott imáját kísérő beszédében pénteken,

2020. Március 28. 10:49, szombat | Külföld

Nagy roham várható a francia kórházakban, és tartós lesz a krízis

Edouard Philippe francia miniszterelnök szerint a koronavírus-járvány nagyon szélsőséges hulláma várható Franciaországban, és a helyzet nehéz lesz a következő napokban.

2020. Március 28. 09:46, szombat | Külföld

Több mint 100 ezer a koronavírus-fertőzöttek száma az Egyesült Államokban, Trump 100 ezer új lélegeztetőgépet ígér

Az Egyesült Államokban a Johns Hopkins egyetem és kórház péntek délutáni adatai szerint már több mint 100 ezer az új típusú koronavírussal diagnosztizáltak száma.

2020. Március 28. 07:52, szombat | Külföld