2021. január 17, vasárnap - Antal

2018. Május 03. 18:02, csütörtök | Külföld
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Mesterséges embriókat hoztak létre holland tudósok

Mesterséges embriókat hoztak létre laboratóriumban hímivarsejt és petesejt helyett egerek őssejtjeinek felhasználásával holland tudósok.

Ezek a modellembriók oly mértékben hasonlítottak a természetes embriókhoz, hogy beágyazódtak egy nőstény egér méhének nyálkahártyájába, terhességet, az embrió növekedését eredményezve, ami először történt meg ilyen embriókísérletekben.

Ez a gyökeresen új módszer megnyitja az utat azelőtt, hogy a szakemberek megérthessék az élet első és rejtett folyamatait, a meddőség problémáit és a betegségek embrionális eredetét. A Maastrichti Egyetem tudósai Nicolas Rivron vezetésével folyt kutatásának eredményeit a Nature című tudományos folyóiratban ismertették.

Az őssejt használatával elért tudományos áttörés nem az emberek vagy állatok klónozását célozza, hanem elsősorban annak megértését, miért végződik vetéléssel számos terhesség a korai időszakban. A folyamat kutatása az emberi termékenység tanulmányozását segítheti - idézte a BBC News a holland szakembereket.

Sok vetélés történik még azelőtt, hogy a nők tudatában lennének terhességüknek, amikor a megtermékenyített petesejtnek nem sikerül beágyazódnia a méhbe. A szakemberek nem ismerik teljesen ennek okát, valószínűleg a növekvő embrióhoz köthető rendellenességek okozzák.

A korai embriófejlődés tanulmányozása bonyolult tudományosan és etikailag is. A hímivarsejt és petesejt helyett őssejtek használatával életre hívott modellembriók azonban bőséges készletet teremtenek a tudományos kutatások számára.

Az őssejtek kezdetleges sejtek, amelyek számos különböző sejttípussá képesek alakulni az élet és a növekedés korai szakaszában. A holland kutatók kétfajta egér őssejtet használtak fel.

A korai embrió egy üreges gömb alakú képződmény, amelyet kevesebb mint száz sejt formál. A sejtek külső rétegéből állnak, amelyből a jövőbeni placenta kialakul, valamint belső sejtek kicsiny csoportjából, a jövőbeni embrióból. E külső és belső sejtrészeket jelentő őssejteket először laboratóriumban tenyészették és megsokszorozták, majd egerekbe ültették.

A folyamat tanulmányozása közben a szakemberek megfigyelték, hogy "az embrionális sejtek azok, amelyek a placentasejteket arra utasítják, hogyan formálódjanak és beágyazódjanak a méhbe. Ezen molekuláris párbeszéd megértésével megnyitottuk az utat a meddőség, a termékenység vagy az embrióban lévő rendellenességek okozta felnőtt betegségek - mint a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek - problémáinak megoldása előtt" - idézte a Maastrichti Egyetem közleménye Nicolas Rivront.

2021. Január 17. 17:07, vasárnap | Külföld

Nyár óta először csökkent az aktív fertőzöttek száma Oroszországban

Nyár óta a január 11. és 17. közötti időszak volt az első olyan hét Oroszországban, amikor csökkent az új koronavírusos aktív fertőzöttek száma - közölte vasárnap a TASZSZ hírügynökség.

2021. Január 17. 16:08, vasárnap | Külföld

A fertőzöttek száma már 94,5 millió

A világban 94 490 941-re emelkedett a koronavírus-fertőzöttek, 2 022 059-ra a halálos áldozatok és 52 005 821-re a gyógyultak száma a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem vasárnap reggeli adatai szerint.

2021. Január 17. 13:03, vasárnap | Külföld

Ötven-száz embert oltanának be óránként a koronavírus ellen Szerbiában

Háromszáz oltóponton ötven-száz embert terveznek beoltani óránként Szerbiában a koronavírus ellen

2021. Január 17. 12:00, vasárnap | Külföld

Meghaladta a négymilliót beadott oltások száma az Egyesült Királyságban

Meghaladta a négymilliót a koronavírus ellen beadott oltások száma az Egyesült Királyságban.