2022. január 22, szombat - Vince

2018. Május 03. 18:02, csütörtök | Külföld
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Mesterséges embriókat hoztak létre holland tudósok

Mesterséges embriókat hoztak létre laboratóriumban hímivarsejt és petesejt helyett egerek őssejtjeinek felhasználásával holland tudósok.

Ezek a modellembriók oly mértékben hasonlítottak a természetes embriókhoz, hogy beágyazódtak egy nőstény egér méhének nyálkahártyájába, terhességet, az embrió növekedését eredményezve, ami először történt meg ilyen embriókísérletekben.

Ez a gyökeresen új módszer megnyitja az utat azelőtt, hogy a szakemberek megérthessék az élet első és rejtett folyamatait, a meddőség problémáit és a betegségek embrionális eredetét. A Maastrichti Egyetem tudósai Nicolas Rivron vezetésével folyt kutatásának eredményeit a Nature című tudományos folyóiratban ismertették.

Az őssejt használatával elért tudományos áttörés nem az emberek vagy állatok klónozását célozza, hanem elsősorban annak megértését, miért végződik vetéléssel számos terhesség a korai időszakban. A folyamat kutatása az emberi termékenység tanulmányozását segítheti - idézte a BBC News a holland szakembereket.

Sok vetélés történik még azelőtt, hogy a nők tudatában lennének terhességüknek, amikor a megtermékenyített petesejtnek nem sikerül beágyazódnia a méhbe. A szakemberek nem ismerik teljesen ennek okát, valószínűleg a növekvő embrióhoz köthető rendellenességek okozzák.

A korai embriófejlődés tanulmányozása bonyolult tudományosan és etikailag is. A hímivarsejt és petesejt helyett őssejtek használatával életre hívott modellembriók azonban bőséges készletet teremtenek a tudományos kutatások számára.

Az őssejtek kezdetleges sejtek, amelyek számos különböző sejttípussá képesek alakulni az élet és a növekedés korai szakaszában. A holland kutatók kétfajta egér őssejtet használtak fel.

A korai embrió egy üreges gömb alakú képződmény, amelyet kevesebb mint száz sejt formál. A sejtek külső rétegéből állnak, amelyből a jövőbeni placenta kialakul, valamint belső sejtek kicsiny csoportjából, a jövőbeni embrióból. E külső és belső sejtrészeket jelentő őssejteket először laboratóriumban tenyészették és megsokszorozták, majd egerekbe ültették.

A folyamat tanulmányozása közben a szakemberek megfigyelték, hogy "az embrionális sejtek azok, amelyek a placentasejteket arra utasítják, hogyan formálódjanak és beágyazódjanak a méhbe. Ezen molekuláris párbeszéd megértésével megnyitottuk az utat a meddőség, a termékenység vagy az embrióban lévő rendellenességek okozta felnőtt betegségek - mint a cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek - problémáinak megoldása előtt" - idézte a Maastrichti Egyetem közleménye Nicolas Rivront.

2022. Január 22. 15:01, szombat | Külföld

Hangágyút fejlesztettek szmog ellen lengyel kutatók

A Lengyelországot sújtó állandó szmog elleni harc új eszközét, hangágyút teszteltek a kutatók: a hanghullámok a mérgező részecskéket magasabbra lökik a légkörben, hogy a lakosok fellélegezhessenek.

2022. Január 22. 11:55, szombat | Külföld

Szexuális zaklatással vádolják az egyik tehetségkutató vezető személyiségeit

Szexuális zaklatással, nemi erőszakkal vádolják az egyik zenei tehetségkutató televíziós műsor, a The Voice of Holland vezető személyiségeit - jelentette pénteken a holland sajtó.

2022. Január 22. 10:06, szombat | Külföld

A fertőzöttek száma 346,4 millió, a halálos áldozatoké 5,585 millió a világon

A világon 346 414 295 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma pedig 5 584 890 volt a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem szombat reggeli adatai alapján.

2022. Január 22. 05:00, szombat | Külföld

Jelentősen csökkent a járvány terjedési ütemét mutató reprodukciós ráta Angliában

Jelentősen csökkent a koronavírus-járvány angliai terjedésének ütemét jelző R reprodukciós mutató a pénteken ismertetett új adatok alapján.