Városlista
2020. október 1, csütörtök - Malvin

Hírek

2012. Március 26. 07:07, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu / MTI

Január óta nem kötöttek mederhasználati szerződést

Január óta nem kötöttek mederhasználati szerződést

A balatoni kikötő-beruházások beindulását és a meglévő kikötők működését is akadályozhatja a közelgő szezonban...

Hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény januári hatályba lépése óta nem kötöttek az érintettekkel mederhasználati szerződéseket – mondta Csonki István, a szerződéskötésre jogosult Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője az MTI megkeresésére.

Kifejtette, a korábbi évekhez képest javult a Balatonnál a mederhasználati szerződések megkötésére irányuló hajlandóság, azonban a nemzeti vagyonról szóló törvény január 1-jei hatályba lépése óta nem köthet az igazgatóság mederhasználati szerződést az ehhez szükséges mintaszerződés felülvizsgálatáig. A felülvizsgálat célja, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) összhangba hozza a szerződéskötések alapjául szolgáló dokumentumot az új jogszabály rendelkezéseivel.

Az elakadást az okozza, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint nem létesíthető osztott tulajdon az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló és nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonon – ilyen a Balaton medre is. Márpedig a mederhasználati díj bevezetésekor az érintettek kiharcolták, hogy a speciális balatoni helyzetekben, ahol kifejezetten a vízmederbe épülnek beruházások (mólószárak), ezekre a „felépítményekre” tulajdonjogot jegyezhessen be a beruházó, egyebek közt azért, hogy az fedezetül szolgálhasson a fejlesztéshez szükséges hitelfelvételhez.

Jelenleg a korábban osztott tulajdon bejegyzést lehetővé tevő mederhasználati szerződések felülvizsgálatának lezárultáig új szerződés nem köthető, márpedig ennek megléte szükséges minden üzemelési, fennmaradási, illetve létesítési engedélyeztetési eljárás lezárásához. Ennek hiánya akadályozza a kikötő-beruházások beindulását és a már meglévő kikötők működését is, egyebek közt Ábrahámhegynél, Csopakon, Balatonfűzfőn, Badacsonytördemicnél. Csonki István tájékoztatása szerint összesen több mint száz olyan kikötő van a Balatonon, amelynek előbb-utóbb mederhasználati szerződést kell kötnie, de nagy részük korábbi engedélye még nem járt le. Jelenleg mintegy húsz kérelmező vár a mederhasználati szerződése megkötésére.

Az MNV-hez elküldött kérdéseire az MTI a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályáról kapott választ, amely szerint a nemzeti vagyontörvény új rendelkezése nem akadályozza a vizek medrében végrehajtott vállalkozói fejlesztéseket, köztük a kikötő-beruházásokat. A minisztérium álláspontja szerint azért, mert a kikötő nem a folyón, illetve tavon létesítendő felépítmény, vagyis nem létesít osztott tulajdont a folyó- illetve tómederrel, hanem a parti ingatlannal alkot egységet, amely viszont már nem tartozik a kizárólagos állami, önkormányzati tulajdoni körbe. Az elbontható stég, kikötő jogilag ingóságnak minősül akkor is, ha szilárd alappal rendelkezik, tehát osztott tulajdon ezekben az esetekben sem keletkezik.

A Balatonon meglévő és létesítendő kikötőkre 2007 szeptemberétől kezdtek el mederhasználati szerződéseket kötni, díjfizetésre kötelezve a kikötő-üzemeltetőket. Az érintettek több szempontból is kifogásolták az új rendszert, így jó három évig mindössze 17 mederhasználati, illetve bérleti szerződést sikerült nyélbe ütnie a hatóságnak. Az elégedetlenkedés hatására tavaly az MNV széleskörű egyeztetést követően új díjfizetési rendszert vezetett be, amely jelenleg is hatályos.

A szerződések megkötésével megbízott vízügyi igazgatóság tapasztalatai szerint az új feltételek – főként a háromféle díjszámítás közötti választási lehetőség, amely ez év májusának végéig áll fenn –, továbbá a díj szakaszos bevezetése szerződéskötésre ösztönözte a kikötőt működtetőket. Tavaly már 25-re emelkedett a jelentkezők száma. Több esetben már olyan kikötőt működtetők is jelzik a szerződéskötési szándékukat, akiknek még nem járt le az évekkel ezelőtti gyakorlat szerint üzemeltetésre jogosító vízjogi engedélyük, illetve hajózási engedélyük, pedig még csak tervben van egy olyan jogszabály, amely szerint a mederhasználati szerződéssel nem rendelkező kikötők elvesztik az engedélyüket. Lejárt engedélyek esetén viszont egyértelmű a helyzet: további üzemelésről csak akkor lehet szó, ha megkötik az objektumra a mederhasználati szerződést.

MTI / mno

Ezek érdekelhetnek még

2020. Szeptember 30. 18:56, szerda | Belföld

Fémdarabkák miatt kivontak a forgalomból egy süteményt

A Müller Drogéria Magyarország Bt. országosan kivonta a forgalomból és visszahívta a fogyasztóktól a Finom csillagok, kakaós elnevezésű 250 grammos süteményt, mert apró fémdarabkákkal szennyeződhetett

2020. Szeptember 30. 17:07, szerda | Belföld

Október elsején indul az ország megtisztítása

Két hónap tesztidőszakot követően október elsején elindul a Tisztítsuk meg az országot! elnevezésű program részeként az illegális hulladélkerakók felszámolása az országban

2020. Szeptember 30. 14:03, szerda | Belföld

Az autósok az utolsó negyedévben havi matricákkal már jobban járnak

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) az idén is leállítja október elsejével az év hátralevő részére az országos éves matricák értékesítését a viszonteladók körében,

2020. Szeptember 30. 13:02, szerda | Belföld

Teljesítette küldetését a budapesti műszaki egyetem zsebműholdja

Véget ért a műegyetemi fejlesztésű zsebműhold Föld körüli pályán végzett missziója: a SMOG-P a sűrűbb légkörbe érkezve szeptember 28-án megsemmisült - közölte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME).