2020. október 30, péntek - Alfonz

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld
Forrás: mti

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2020. Október 29. 18:16, csütörtök | Külföld

Új óriáspanda-múzeum nyílt Kínában

Új óriáspanda-múzeum nyílt a délnyugat-kínai Szecsuan tartományban, az óriáspandák természetes élőhelyén.

2020. Október 29. 15:13, csütörtök | Külföld

A járvány hatására 3,5 milliárd eurós zenei jogdíjvisszaesés lehet világszerte

Az előrejelzések szerint idén akár 35 százalékkal is visszaeshetnek a zenei jogdíjbevételek világszerte, ami 3,5 milliárd eurós kiesést jelenthet

2020. Október 29. 11:08, csütörtök | Külföld

Kötelezővé tették a maszkviselés a nyilvános helyeken Oroszországban

Kötelező lett a maszkviselés szerdától Oroszországban az 50 főnél több embert befogadó nyilvános helyeken, a tömegközlekedésben, a taxikban, a parkolókban és a liftekben.

2020. Október 29. 08:00, csütörtök | Külföld