2020. március 28, szombat - Gedeon, Johanna

2017. Július 28. 17:54, péntek | Külföld
Forrás: mti

Fényvédő hatású molekulákat fedeztek fel az Antarktiszon élő virágos növényekben

Fényvédő hatású molekulákat találtak az Antarktiszon élő két virágos növényben a Santiago de Chile-i Egyetem kutatói.

A tudósok szerint a káros napsugárzás elleni fényvédő krémek előállításához és a növényvédelemben is hasznosítani lehetne a felfedezést.

A chilei kutatók a Déli-sark egyedüli virágos növényeit, a Colobanthus quitensis (felemásvirágú szegfű) és a Deschampsia antarctica (antarktiszi sédbúza) vizsgálata közben fedezték fel, hogy mindkét növény jól tűri a káros ultraibolya sugárzást.

A két virágos növény a jeges sarki régió mérsékeltebb hőmérsékletű területein él, a chilei kutatók szerint a klímaváltozás és a jég olvadása révén azonban egyre nő az élőhelyük. A tudósoknak a növényekben, különösen a Colobanthusban sikerült egy olyan molekulacsoportot azonosítani, amely a napfény szűrőjeként működik, és megóvja a növényt a sugárzás káros hatásától.

Gustavo Zuniga, a kutatás vezetője elmondta: az egyetem most üzleti partnereket keres, hogy a felfedezést hasznosíthassa.

"Már a nem túl távoli jövőben is fel lehetne használni. Például egy olyan terménynél, amely nem tűri jól a növekvő UV-sugárzást, a genetikai információt fel lehetne használni az ellenállóbbá tételére" - fejtette ki.

A tudós hozzátette, hogy az emberi bőrt az UV-sugárzástól megóvó természetes fényvédőket, krémeket szintén ki lehetne fejleszteni az újonnan felfedezett molekulák felhasználásával.

2020. Március 28. 07:52, szombat | Külföld

Európa-szerte különleges jogrend segíti a koronavírus-járvány elleni védekezést

A koronavírus-járvány elleni védekezés értelmében több nyugat-európai ország is különleges jogrendet vezetett be, amelynek keretében veszélyhelyzetet hirdettek ki

2020. Március 28. 05:00, szombat | Külföld

Egy nap alatt 185-en haltak meg Nagy-Britanniában a koronavírus miatt

Egy nap alatt 185-tel emelkedett az új típusú koronavírus okozta járvány nagy-britanniai halálos áldozatainak száma.

2020. Március 27. 15:08, péntek | Külföld

Bordélyházban kaphatnak szállást a prágai hajléktalanok

Prága egyik legismertebb bordélyházában, a holesovicei Showparkban akar ideiglenes szállást biztosítani a cseh főváros hajléktalanjainak Zdenek Hrib főpolgármester.

2020. Március 27. 13:11, péntek | Külföld

Pozitív Boris Johnson brit miniszterelnök koronavírustesztje

Boris Johnson brit miniszterelnök szervezetében is kimutatták a Covid-19 megbetegedést okozó új, SARS-CoV-2 nevu koronavírust – jelentette be pénteken a Downing Street.