2020. június 6, szombat - Norbert

2018. Május 03. 05:00, csütörtök | Bulvár
Forrás: mti - fotóillusztráció: pixabay

Felfedték a rózsák genetikai titkait - Finom gyümölccsel áll rokonságban

Megfejtették a rózsák teljes genetikai kódját, és egyebek mellett kiderült, hogy az illatos virág közelebbi rokonságban áll az eperrel, mint gondolnánk - számolt be a tudományos eredményről szerdán a BBC News.

A rózsák genetikai térképét egy nemzetközi kutatócsoport készítette el nyolc év alatt. A tudósok megállapították, hogy a rózsa mely génjei felelősek az illatért, a színért és a virág tartósságáért - mondta el a lyoni ENS egyetem munkatársa, a kutatást vezető Mohammed Bendahmane.

"Elkészült a rózsák történetének könyve. Egy könyv, amely segít megérteni a rózsákat, evolúciós fejlődésüket és nemesítésüket" - fogalmazott a tudós.

A Nature Genetics folyóiratban publikált tanulmány több mint 40 francia, német, kínai és brit tudós munkáját összegzi. Mint írták: a genetikai információ birtokában a rózsatermesztők új, tovább virágzó fajtákat tudnak nemesíteni, amelyek a növényi kártevőkkel szemben is ellenállóbbak.

A genetikai térkép a Rosaceae családról is többet árul el, ahová az almák, a körték és az eprek is tartoznak.

"A rózsa és az eper egymáshoz nagyon közel álló fajok" - hangsúlyozta Bendahmane.

A rózsák több ezer éve a kertek díszei, termesztésük feltehetőleg Kínában kezdődött. A Római Birodalom korában vadon nőttek a Közel-Keleten, ünnepségeken szórták a rózsaszirmokat vagy illatszert készítettek belőlük.

A 15. században a rózsa a brit trónért folyó küzdelem szimbólumává vált a rózsák háborúja idején. A fehér rózsa a York-házat képviselte, a vörös rózsa pedig a Lancaster-házat - emlékeztet a BBC News.

Címkék: eper, genetika, rózsa

2020. Június 04. 12:07, csütörtök | Bulvár

Átalakul idén a Campus Fesztivál

Átalakul idén a Campus Fesztivál: augusztus közepétől szeptember közepéig Campus Eleven néven rendezvénysorozatot indítanak, az eddigi négy nap helyett tizenegy alkalommal kapnak a látogatók fesztiválélményt Debrecenben

2020. Június 03. 13:00, szerda | Bulvár

Robotséfet tanítottak meg omlettet készíteni kutatók

Mérnökök egy csoportja megtanított egy robotot omlettet készíteni egészen a tojások feltörésétől az elkészült étel tányérra helyezéséig, és még azt is sikerült elérniük, hogy jó ízű ételt készítsen.

2020. Június 03. 07:14, szerda | Bulvár

Jövő héttől indul a Balatoni Nyár című magazinműsor

Jövő hétfőn indul a Balatoni Nyár című magazinműsor, amely délelőttönként várja a nézőket - közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Sajtó Osztálya kedden az MTI-vel

2020. Május 30. 08:57, szombat | Bulvár

Győrfi Pál és a sportok - VIDEÓ

Melyik sport Győrfi Pálnak a kedvence? Hogy sikerült neki az Andonik Jako Sport kihívása? A videóból minden kiderül!