Városlista
2020. április 4, szombat - Izidor

Hírek

2011. December 05. 07:52, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Ezekre nagyon kell figyelnie a vegetáriánusoknak

Ezekre nagyon kell figyelnie a vegetáriánusoknak

Minél szigorúbban vegetáriánus valaki, annál jobban kell figyelnie az étrendjére, mert hiánybetegségek fenyegetik.

A növényi ételekben kulcsfontosságú tápanyagok csak kis mennyiségben fordulnak elő, vagy nincsenek, illetve nem szívódnak fel a bélből – hívja fel a figyelmet az Európai Táplálékinformációs Tanács folyóirata, a Food Today, amely áttekinti a kérdés táplálkozástudományi szempontjait.

Vallási, filozófiai vagy egészségügyi elképzelések alapján sokan követik a vegetarianizmus különféle változatait, ennek lényege, hogy állati eredetű ételt nem fogyasztanak. A teljesen vegetáriánusok semmiféle állati eredetű ételt nem esznek, még a méhek által termelt mézet sem. A lakto-ovo vegák nem esznek húst, de elfogyasztják a tejtermékeket és a tojást is. Léteznek pesco vegetáriánusok, akiket ezért pescetariánusnak is hívnak. Ők megeszik mindazt, amit a tenger vagy a folyóvíz adhat: halat és egyéb vízi termékeket.

A növényi ételekben kulcsfontosságú tápanyagok csak kis mennyiségben fordulnak elő vagy nincsenek, illetve nem szívódnak fel a bélből. Ide tartoznak a fehérjék, az omega-3 zsírsavak, a vas, a cink, a kalcium, illetve a D- és B12-vitamin. A pescetariánusok, illetve a lakto-ovo vegák étrendjében ezek általában megfelelő mennyiségben megtalálhatók. A vashiányos állapot azonban minden ilyen diéta esetén jelen van, mivel a legjobban fölszívódó vas, amely az állati vértestekben található, a vega étrendből hiányzik. Ez vérszegénységhez vezet: főleg a növekedő gyerekek és a változó kor előtti, rendszeresen vért vesztő nők veszélyeztetettek.

A vega koszt kevés kalciumot tartalmaz, és ez a fehérjében és D-vitaminban hiányos étkezés miatt a csontok fejlődése, karbantartása szempontjából szintén elégtelen. Csak az állati eredetű ennivalókból kapjuk a B12-vitamint is. Ennek a vitaminnak a hiánya különösen terhesség időszakában veszélyes, mert a születő baba visszafordíthatatlan idegrendszeri károsodást szenvedhet.

Az omega-3 zsírsavak a zsíros halakban, mint a lazac vagy a makréla találhatók, és ezekre szintén alapvető szüksége van az emberi szervezetnek. Az alfa linolénsav vegetáriánus bevitele bőséges dióevéssel, illetve repceolaj fogyasztásával megoldható. Igen hasznos növényi eleme lehet az étrendnek a szója, ha pedig valaki lakto-ovo vega, különböző tejtermékek és tojáskészítmények között válogathat. Sokféle táplálékkiegészítő is kapható a vitaminok és hiányelemek pótlására, de ezek szedése alaposan megkérdőjelezi a vega életmód természetességét – mutat rá a folyóirat.

Címkék: vegetáriánus

Ezek érdekelhetnek még

2020. Április 04. 18:29, szombat | Belföld

4 millió maszk és több mint 400 ezer védőruházat érkezett Kínából

A Kína-Magyarország légihíd szombati mérlege: mintegy 4 millió maszk, több mint 400 ezer védőruházat, 100 ezer védőszemüveg, 30 ezer pár kesztyű és több mint 6 ezer arcvédő plexi

2020. Április 04. 09:59, szombat | Belföld

Sorra érkeznek a kórházakba a védőeszközök

A világjárvány komoly terhelést jelent minden egyes ország egészségügyi rendszerére.

2020. Április 04. 08:46, szombat | Belföld

Megszúrtak egy férfit egy fővárosi villamoson, belehalt sérüléseibe

Megszúrtak egy férfit Budapesten egy villamoson, belehalt sérüléseibe - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság péntek este a police.hu honlapon.

2020. Április 04. 08:38, szombat | Belföld

Meghalt hat koronavírus-beteg, nőtt a fertőzöttek száma Magyarországon

Meghalt hat krónikus beteg a koronavírus-járványban, közülük öten 77 év felettiek voltak, a fertőzöttek száma 678-ra nőtt - olvasható a koronavirus.gov.hu honlapra szombaton feltett közleményben.