Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2012. Szeptember 21. 05:00, péntek | Külföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Elutasította a magyar áfakeresetet az EU Törvényszéke

Elutasította a magyar áfakeresetet az EU Törvényszéke

Magyarország azt kérte, hogy két infrastrukturális nagyprojekthez kapcsolódó áfaviselés is legyen része a támogatásnak - az EU Törvényszéke nemet mondott, mert az érintett beruházásokhoz kapcsolódó áfa a későbbi használói díjfizetésekből megtérül és ezért az uniós forrásokból nem támogatható kiadásnak minősül.

Magyarország 2008 decemberében nyújtotta be a bizottságnak az 'M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakasza', illetve a 'Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal átépítése, I. szakasz, 1. ütem' című nagyprojektek támogatására vonatkozó kérelmeit. Ezekben a magyar hatóságok az általános forgalmi adót mint támogatható kiadást vették figyelembe, mivel álláspontjuk szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) sajátos helyzeténél fogva nem tudja továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett forgalmi adót, tehát annak terhét ténylegesen viseli. Márpedig az uniós szabályok szerint a nem megtérülő áfa viselésére nyújtható támogatás EU-s forrásokból.

Magyarországon a NIF autópálya-építési és vasútfejlesztési feladatokat is ellát. A cég 100 százalékos állami tulajdonban van, az elkészült autópályákat, illetve vasúti infrastrukturális vagyontárgyakat pedig ellenérték nélkül adja át a magyar államnak, amely aztán egyéb állami cégek bevonásával forgalmi adóval terhelt díjat szed az úthasználóktól, illetve számol fel a vasúti pályahálózat használatáért. A vonatkozó uniós szabályok értelmében viszont az EU Kohéziós Alapjából támogatott projektekhez kapcsolódó, megtérülő áfa tekintetében nem igényelhető uniós támogatás.

Az Európai Bizottság szerint a forgalmi adó megfizetése az adót tartalmazó díjak formájában végső soron az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat használóira hárul, így a beruházás fázisában felmerült forgalmi adóból eredő költségek igenis megtérülnek, függetlenül attól, hogy Magyarországon az autópályák, illetve a vasúti pályahálózat építtetője és üzemeltetője nem ugyanaz a cég. A Bizottság ezért úgy határozott, hogy az így felmerült áfa-viselésére nem nyújtható uniós támogatás.

Csütörtöki ítéletében a törvényszék a bizottság álláspontját fogadta el, miszerint az érintett beruházásokhoz kapcsolódó áfa a későbbi használói díjfizetésekből megtérül és ezért az uniós forrásokból nem támogatható kiadásnak minősül. A törvényszék szerint ugyanis Magyarország azon döntése, hogy az érintett nagyprojektekhez kapcsolódó bevételeket és kiadásokat több, a magyar állam ellenőrzése alatt álló közjogi szervezet, illetve projektfelelős között megosztják, nem változtatja meg a projektekhez kapcsolódó beruházásokkal összefüggő költségek, ideértve az ezek megvalósítása során megfizetett áfa támogathatóságának megítélését.

A törvényszék határozata ellen annak közlésétől számított két hónapon belül lehet fellebbezést benyújtani az Európai Bírósághoz - adta hírül a köztévé.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Külföld

Joe Biden aláírta az Ukrajna hatvanmilliárd dolláros biztonsági támogatásáról szóló törvényt

Joe Biden elnök aláírta és ezzel hatályba léptette a 95 milliárd dollárról szóló törvénycsomagot, amely a többi között Ukrajna és Izrael számára tartalmaz forrásokat.

2024. Április 24. 14:29, szerda | Külföld

Kínában tárgyal Szijjártó Péter

A világ súlyos biztonsági kihívásokkal néz szembe, immár több mint két éve tombol az ukrajnai háború, ezért fontos lenne felerősíteni azok hangját, akik a mielőbbi béke pártján állnak

2024. Április 20. 09:44, szombat | Külföld

Megérkeztek az erdélyi Aranyosgyéresre a Norvégiából beszerzett első F-16-os harci repülők

Megérkezett az erdélyi Aranyosgyéresre (Campia Turzii) az első három, Norvégiától beszerzett F-16-os harci repülő - közölte pénteken a román védelmi minisztérium (MAPN).