2019. november 15, péntek - Albert, Lipót

2019. Szeptember 06. 07:18, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait

Először azonosították a balkezesség genetikai utasításait, amelyek jelentősen befolyásolják az agy egyes területeinek szerkezetét és működését - írta a BBC hírportálja.

Az oxfordi kutatók szerint elsősorban a beszéddel összefüggő területek érintettek, a balkezeseknek ezért talán jobbak a nyelvi készségei, azonban továbbra is rejtélyes az agyfejlődés és a domináns kéz kapcsolata.

Nagyjából tízből egy ember balkezes. Korábbi tanulmányok már bizonyították, hogy az öröklődés szerepet játszhat a kialakulásában, a részleteket azonban nem tárták fel.

A kutatók az Egyesült Királyság Biobank nevű projektje alapján dolgoztak, amely mintegy 400 ezer ember teljes genetikai térképét tartalmazza és 38 ezer balkezest találtak benne.

A Brain című szaklapban közölt tanulmány szerint négy olyan DNS-területet találtak, ami befolyásolta a balkezességet. A mutációk a sejtek belsejét szervező, úgynevezett citoszkeletont, a fehérjeszálakból álló bonyolult rácsot érintő utasításokban voltak. Hasonló mutációkat mutattak ki azoknál a csigáknál, amelyek balra csavarodó spirálú házat hordanak a hátukon. A citoszkeleton megváltoztatja az agy fehérállományának szerkezetét.

A balkezeseknél azt találták, hogy a két agyi félteke összeköttetései a beszéddel összefüggő területeken jobbak, koordináltabbak voltak, ebből következtettek a tudósok arra, hogy jobbak lehetnek a nyelvi készségeik, noha ezt még nem bizonyították.

A tanulmány kimutatta, hogy a balkezeseknél a skizofrénia kockázata kicsit nagyobb, a Parkinson-kóré azonban kicsit kisebb.

A tudósok szerint valószínű, hogy a jobb- és balkezességben 25 százalékban játszanak szerepet a gének, 75 százalék környezeti hatásokra, vagyis minden másra vezethető vissza.

A tanulmány a genetikai összetevőknek csak egy százalékát találta meg és csak a brit populációban, tehát a teljes képhez további tanulmányokra van szükség.

Címkék: balkezes, genetika

2019. November 14. 18:02, csütörtök | Életmód

Kardiológusok feltárták az e-cigaretta károsító hatásait

Feltárták a kutatók azokat a molekuláris mechanizmusokat, amelyek előidézik az elektromos cigaretta ér-, agy- és tüdőkárosító hatását.

2019. November 14. 15:09, csütörtök | Életmód

Minden második dohányzó le szeretne szokni a cigarettáról

Minden második dohányzó ember le szeretne szokni a cigarettáról - közölte az egészségügyért felelős államtitkár csütörtökön az M1-en a november 21-i Ne gyújts rá! világnap alkalmából.

2019. November 12. 07:12, kedd | Életmód

Hasonlóak a lányok és fiúk matematikai képességei

Egy amerikai kutatócsoport megállapította, hogy a közvélekedéssel szemben nincs különbség a lányok és fiúk agyfejlődésében: sem az agyfunkciókban, sem a matematikai képességekben nem találtak eltérést a nemek között.

2019. November 11. 08:44, hétfő | Életmód

Fontos az örökölt érzelmi gazdagság továbbvitele

Fontos, hogy a szülőktől, nagyszülőktől örökölt érzelmi gazdagságot továbbvigyük, az, hogy van múltunk, azt jelenti, lesz jövőnk - mondta Kalamár Hajnalka klinikai szakpszichológus az M1 csatorna vasárnap esti műsorában.