2019. május 27, hétfő - Hella

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Május 27. 08:50, hétfő | Külföld

Saját fejlesztésekkel és új beszállítókkal kívánja megőrizni előnyét a Huawei

A saját fejlesztések felgyorsításán, illetve más beszállítókkal való együttműködéseken keresztül igyekszik fenntartani előnyös helyzetét a piaci versenyben az amerikai szankciók által sújtott Huawei

2019. Május 27. 07:28, hétfő | Külföld

Húsz éve nem volt ilyen magas az átlagos részvételi arány a szavazáson

Átlagosan 50,95 százalékos volt a részvétel az európai parlamenti (EP-) választásokon, ami magasabb, mint az elmúlt húsz évben bármikor - jelentették be vasárnap éjszaka Brüsszelben.

2019. Május 26. 14:06, vasárnap | Külföld

Kifulladni látszik a sárgamellényes mozgalom Franciaországban

A korábbiaknál jóval kevesebben, csak mintegy háromezren vonultak utcákra a kormány intézkedései ellen tiltakozva sárga láthatósági mellényben szombaton Franciaországban.

2019. Május 26. 09:50, vasárnap | Külföld

Több mint hét tonna kannabiszt foglalt le a francia vámhatóság egy motorcsónakon

A francia vámhatóság 7,4 tonna kannabiszt foglalt le a Földközi-tengeren egy hajón - közölte Max Ballarin, a francia vámszolgálat Földközi-tengeren illetékes részlegének vezetője szombaton Toulonban.