2019. március 21, csütörtök - Benedek, Bence, Miklós

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Március 20. 16:03, szerda | Külföld

Újabb óriási büntetést kapott a Google

Újabb 1,49 milliárd euró (mintegy 466 milliárd forint) büntetést szabott ki a Google-re szerdán az Európai Bizottság, kimondva,

2019. Március 20. 07:16, szerda | Külföld

Vízhiány lehet Angliában 25 év múlva

Nem lesz elég víz a szükségletek kielégítésére Angliában 20-25 év múlva, az országnak \"a szomjúság fenyegetésével kell szembenéznie\" az angol környezetvédelmi ügynökség igazgatója szerint.

2019. Március 20. 05:00, szerda | Külföld

Brexit-halasztást kérnek a britek

Theresa May júniusig tartó halasztást kér, hosszabb halasztás lehetőségével.

2019. Március 19. 15:02, kedd | Külföld

Komoly jelek utalnak arra, hogy terrortámadás történt Utrechtben

Komoly jelek utalnak arra a holland rendőrség keddi bejelentése szerint, hogy az előző napi, három halottal járó lövöldözés egy utrechti villamoson, terrorista indíttatásból elkövetett támadás volt.